Nieuws

Kamermuziek Zuidplas

 

Amateurmusici uit de regio laten op 18 januari horen dat amateurmuziek de moeite waard is om naar te luisteren.
10 verschillende ensembles brengen een avondvullend programma met klassieke kamermuziek met diverse instrumenten (naast piano) en met zang. Het programma is hierdoor zeer gevarieerd. Deze keer zal er een accent liggen op de laat-Romantiek. De toegang is vrij. Wel wordt een vrijwillige bijdrage in de kosten op prijs gesteld.

Open Atelier – spelen met acrylverf

Nieuwe workshops in 2020:

17 januari

spelen met acrylverf

Het Kraaiennest op nieuwjaarsrecepties

 

Shantykoor Het Kraaiennest uit Zevenhuizen zingt bij de komende nieuwjaarsbijeenkomsten voor de oudere inwoners van de gemeente Zuidplas. De optredens zijn tot stand gekomen in samenwerking met mevrouw Cherel Satijn, ouderenadviseur van Welzijn Zuidplas. Het Kraaiennest treedt op ter gelegenheid van zijn jubileumjaar. Het koor bestaat in november 25 jaar. Tijdens de recepties brengt het koor gedurende ongeveer een half uur zeemansliederen, Ierse en Engelse folksongs en volkswijsjes in het Nederlands en andere talen ten gehore. De nieuwjaarsrecepties hebben plaats in Verenigingsgebouw De Zespunt in Moordrecht (woensdag 15 januari om 10 uur), Dorpshuis Swanla te Zevenhuizen (donderdag 16 januari om 10 uur) en in Woonzorgcentrum De Meander in Nieuwerkerk aan den IJssel (vrijdagmiddag 17 januari om half drie).

Robert Jan Stips

 

Van Freek de Jonge tot aan Golden Earring, van Supersister tot aan Nits. Het spoor dat Robert Jan Stips door het Nederlandse muzieklandschap trekt is ongekend. Een constante lijn van oorspronkelijke muziekkwaliteit.

Robert Jan Stips wordt geboren in Den Haag en begint op zijn zevende met pianolessen. Twee jaar later treedt hij voor het eerst op. In 1963 speelt hij in het schoolbandje The Blubs. Drummer van deze band is Marco Vrolijk met wie Robert Jan later ook in Supersister speelt. Na een aantal succesvolle jaren met Supersister wordt Robert Jan in 1975 lid van de Golden Earring. In ditzelfde jaar neemt hij ook zijn eerste soloalbum op. Nadat hij met de Golden Earring door Amerika en Europa heeft getourd en de albums Switch en To The Hilt heeft opgenomen, vertrekt Robert Jan weer. Dit keer om samen met onder meer saxofonist Bertus Borgers de Nederlandse groep Sweet d’Buster te vormen. Een jaar later voegt hij zich bij de band waarmee hij als producer ook al heeft gewerkt: Nits. Hij speelt mee in Innersleeve (1981) en produceert de albums Waterland (1985) van Cloud Nine en Keepin’ Me Alive (1985) van Vitesse. In 1985 richt Robert Jan samen met manager Aad Link studio Buro GeluidsManipulatie – BGM in Den Haag op.

Begin jaren negentig komt Robert Jan in contact met Freek de Jonge met wie hij de komende jaren regelmatig in de theaters te zien is, waarna hij in 1995 uit de Nits stapt en en zijn eigen groep STIPS opricht. In 1998 brengt Robert-Jan het soloalbum Greyhound uit en in 2000 levert hij een muzikale bijdrage voor een grote Rembrandt-tentoonstelling in Den Haag. In hetzelfde jaar vormt hij samen met popdichter Bart Chabot en DJ Ardy Besemer De Geheelontkenners. In 2003 keert Robert Jan terug bij de Nits ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de groep. Er werd een album opgenomen en in 2004 gaat de band uitgebreid op tournee in binnen- en buitenland.

De afgelopen jaren is Robert Jan vooral werkzaam geweest als componist voor verschillende muzikale projecten voor zowel theater, film en televisie. Zo heeft hij een muzikale bijdrage geleverd aan de kerkdienst met Freek de Jonge, zat hij in de begeleidingsband van Freek de Jonge tijdens diens tournee met het programma De Toeschouwer, schreef hij liedjes voor ‘De Leugen’, een documentaire over de politieke rel in mei 2006 over VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali en componeerde hij de muziek van de rockopera ‘O Die Zee’.

Lezing SBKZ: Willy Atema – Gek van Surrealisme

 

Het surrealisme behoort zeker tot één van de meest invloedrijke richtingen in de moderne kunst, met een bevrijdende invloed op design, interieur, mode, film, architectuur en reclame. De surrealisten waren in hun tijd (hoogtepunt globaal 1925-40) onaangepast, deden schokkende dingen en hun bizarre werk prikkelt de fantasie, nog altijd, of staat gerant voor een oprechte lach. En trouwens, helemaal verdwenen is die idee nooit. De Mannen (maar ook de door hen bewust buiten de aandacht gehouden vrouwen!) hadden een obsessieve fascinatie en onbeteugelde passie voor het onbewuste, toeval, de droomwereld, fantasie, gektes, visioenen en symbolen. Kluts alles door elkaar et voila: ‘Ceci n’est pas une pipe!’

 

Op woensdag 8 januari houdt Willy Atema over het Surrealisme een lezing onder de titel:

“Gek van Surrealisme”.
Plaats: Dorpshuis Swanla, Burg. Klinkhamerweg 60, Zevenhuizen.
Aanvang: 20.00 uur (tot 22.00 uur). Zaal open: 19.30 uur.
Toegang: Vrienden SBKZ € 5, overige geïnteresseerden € 10.

Moordrecht Klassiek